torsdag 19 september 2013

Fira med sylt!

Gårdagen var en särskilt bra sådan och det firade jag med att göra sylt! Det var längesedan sist, och jag hade nästan, men bara nästan, glömt hur gott det är med hemmagjord sylt. I somras plockade jag och familjen ekologiska hallon som jag frös in och dessa ville jag nu använda till fullo! Hade även lite björnbär och jordgubbar liggandes som nästan bad mig om att få bli sylt, vem är jag att neka dem? Kände mig lite äventyrlig och gjorde två nya syltsorter och två gamla hederliga. På kvällen gick jag och sambon och köpte rostmackor, rostade dem, bredde på massa sylt och kröp ner i soffan för att kolla på en film. Vad underbart det kan vara att fira med något så smidigt som sylt och rostmackor!
Gjorde ganska små satser denna gång, särskilt på de två nya recepten, ifall att de inte skulle bli lyckade.
Tänkte dela med mig av två av recepten för de som också vill syltfira. De andra två recepten återkommer jag med!

Hallon och rabarber-sylt 
(Receptet är hämtat från Söta saker)
3dl hallon
3 dl rabarber, skurna i centimetertjocka bitar
2-3 dl syltsocker

Blanda allt i en kastrull och låt koka upp. Sjud under lätt omrörning på svag värme i några minuter tills sockret löst sig helt och bären är mjuka och syltiga. Häll på ren och torr glasburk och förvara i kylskåpet.
Hallonsylt
4 dl Hallon
1-2 dl syltsocker
1 tsk vanilj från vaniljstång
1 msk honung

Blanda hallon, honung och syltsocker. Låt koka upp i en kastrull. Sjud tills koket klarar "marmelad-provet". Häll upp i rengjord burk och låt svalna. Förvara i kylskåp. Njut!

Kommer säkerligen göra fler god sylter, särskilt när julen närmar sig. När jag tänker efter, när julen närmar sig kommer jag göra en himla massa godheter vid spisen, jag nästan värker så mycket jag längtar. Tills dess ska jag njuta av rostat bröd och hemmagjord sylt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar