söndag 20 oktober 2013

Recension av boken Virktekniker av Maria Gullberg




Äntligen har jag fått tag på Maria Gullbergs nya bok Virktekniker! Har gått och längtat i snart en månad. Boken är i ett större format än hennes senaste, Virka, men upplägget är detsamma. Diagram visar hur mönsterna är upplagda och utformade. Hon använder sig av ett rutsystem, samma som korsstygnsmönster. Vilket är lätt att förstå. Mönsterna i sig är nytänkande och urläckra! Jag får sån inspiration och lust att kasta mig till närmsta garnbutik och påbörja ett nytt spännande projekt. Den egentliga kritik jag har är att jag tycker att boken inte riktigt förklarar hur läsaren ska virka in medlöpande garn (i flergarnsvirkning) vilket jag råkar veta hur man gör men alla gör kanske inte det. Samt så utskrivs det inte vilket garn som använts i visningsprojekten eller vilken storlek på virknål. Sedan är vissa av visningsprojekten virkade i tämligen murriga färger vilket gör att bilderna inte blir så beskrivande som de troligen var tänkta att vara, bristen på ljus och nyanser gör att mönstret blir svårt att se. Petitesser men det gör att för mig är inte boken till för en nybörjare men alldeles utmärkt till en van virkare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar