tisdag 17 september 2013

Kantiga amigurumis

När jag började att virka amigurumis tyckte jag att mina figurer hade en tendens att bli kantiga istället för perfekt runda. Detta beror på att de flesta mönster går ut på att ökningarna sker på samma ställe i varje varv. Så oavsett hur hårt och noggrant jag virkade så blev exempelvis huvudena inte helt runda. Jag sökte och sökte på nätet efter någon med samma problem men hade jätte svårt att hitta någon. Det verkade helt enkelt bara vara jag som hade detta problem med mina amigurumis. Efter många om och men så hittade jag en blogg som beskrev mitt problem (tyvärr har jag glömt vad bloggen heter). Tjejen som hade bloggen gav följande tips för att motverka kantigheten: börja vartannat varv i mönstret med halva antalet fasta maskor. För att vara tydligare:

Om mönstret ser ut så här:
v1: *2fm, 2i1fm* upprepa från *
v2: *3 fm, 2i1fm* upprepa från *
v3: *4fm, 2i1fm* upprepa från *
v4: *5fm, 2i1fm * upprepa från *
v5:  *6fm, 2i1fm* upprepa från *

Så virkar du såhär för att undvika den kantiga ökningen:
v1: 1fm, 2i1fm, *2fm, 2i1fm* upprepa från * avsluta med 1fm
v2:  v2: *3 fm, 2i1fm* upprepa från *
v3: 2fm, 2i1fm, *4fm, 2i1fm* upprepa från * avsluta med 2fm
v4: *5fm, 2i1fm * upprepa från *
v5:  3fm, 2i1fm, *6fm, 2i1fm* upprepa från * avsluta med 3fm

Här ser du att vartannat varv är precis som i mönstret och vartannat var förskjuter de fasta maskorna något utan att ändra antalet fasta maskor. Testa så får du se att det blir mycket rundare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar